Дитина – це факел, який треба
запалити,
а не посудина, яку треба
заповнити.
Ф. Рабле
Протягом багатьох століть люди, пов’язані зі сферою освіти, обмірковували
зміст ефективного навчання. Якою повинна бути шкільна осівта сьогодні?
Зміни в суспільно-політичному житті, економічному розвитку нашої держави
викликають необхідність розв’язання одного із стратегічних завдань – створення
умов для формування творчої особистості
школяра, реалізації та самореалізації його можливостей, обдарувань в освітньому
процесі. Це засвідчено Конституцією України [3], Законом України «Про Освіту»
[2], Державними національними програмами «Освіта» (Україна. ХХІ століття [1]),
«Діти Украни».
Відповідно до національної доктрини освіти [10], Концепції загальної
середньої освіти [4] метою навчання є розвиток у учнів вміння використовувати
ІМ як інструмент міжкультурного спілкування в діалозі культур і цивілізації
сучасного освіти будь-яких сфер життєдіяльності. Стратегічною метою є орієнтація
навчання на виконання сучасного суспільного замовлення – розвиток гармонічно розвиненої
особистості.
У програмах з хімії вказуються не тільки навчальні знання й уміння, які
повинні опанувати учні при вивченні кожної теми, але й передбачається розвиток
і поглиблення знань з урахуванням наступності всього шкільного курсу хімії.
Тому в процесі викладання необхідно враховувати три послідовних етапи розвитку
знань й, звичайно ж, три рівні пізнавальної діяльності учнів.
1-й етап – процес первісного засвоєння навчальних знань. Результат- уміння
правильно відтворювати навчальний матеріал.
2-й етап - процес удосконалення знань. Учні повинні застосовувати здобуті знання
в навчальній діяльності.
3-й етап - процес повного оволодіння знаннями.
Для розвитку знань і пізнавальної діяльності учнів я намагаюся не тільки
підбирати відповідні завдання, але й планувати термін виконання їх на уроці. А
міцність оволодіння знаннями визначається тим, наскільки часто учні
застосовували отримані знання.Так, при вивченні умов протікання реакцій іонного
обміну на уроках і я використовую такі завдання:
На прикладі процесу отримання солі виконайте:
1)укажіть кілька способів одержання сульфату барію;
2)поясніть умови протікання реакцій;
3)складіть список реактивів для проведення даних лабораторних робіт;
4)підтвердити зроблені висновки хімічним експериментом.
Привожу конкретний приклад розвитку опорних знань, якими є поняття «оксиди»
й «окислювання».
Первісне ознайомлення з поняттям «оксиди» й «окислювання» проводиться в VІІІ
класі при вивченні теми «Кисень. Оксиди. Горіння» (1-й етап розвитку знань). Поглиблення
отриманих знань проводиться при розгляді питання про одержання оксидів (2-й етап
розвитку знань). Учні усвідомлюють особливості складу оксидів, способи одержання,
а також можливість окислювання. Оволодіння опорними поняттями «оксиди» й «кислювання»
(3-й етап) досягається й контролюється за допомогою вправ на уроках, а також аналогічних
домашніх завданнях.
Завдання.
1.Випишіть формулу оксидів із запропонованого списку.
2.Складіть рівняння реакції горіння силана й окислювання сульфіду ртуті(ІІ).
3.Складіть рівняння наступних перетворень:
На уроці по темі «Кисень у природі. Застосування» уміння учнів оперувати знаннями
закріплюються при виконанні письмової роботи (учні можуть самі вибрати завдання).
Завдання.
1.Запишіть формули відомих оксидів.
2.Складіть рівняння реакцій, де в якості вихідних або отриманих речовин виходять
оксиди.
3.Складіть рівняння реакцій одержання оксидів із запропонованих простих або
складних речовин.
По закінченні вивчення теми проводиться письмова контрольна робота:
1. Складіть рівняння реакції за заданою схемою (приводиться).
2. Із наведеного переліку речовин: вода, вуглекислий газ, повітря, вугілля,
поварена сіль - випишіть формули оксидів.
3. Запишіть формули 2-х оксидів, що входять до складу повітря. Назвіть їх. Обчисліть
відносну молекулярну масу.
Отримані знання є опорними для вивчення наступних тем.
Активізація пізнавальної діяльності учнів нерозривно пов'язана із процесом формування
навчальних умінь - одним з компонентів навчання. Це процес виконання в ході навчальної
діяльності певних дій (наприклад: зібрати прилад для одержання газу, або зробити
необхідні розрахунки при вирішенні завдань і т.п.). Формування навчально-пізнавальної
діяльності учнів відбувається також у процесі навчання їхнім умінням працювати з
підручником, зошитами по хімії. Адже вчитель - не тільки лектор, а учень - не тільки
аудиторія, вони не тільки повинні слухати, хоча це теж необхідно, але й самі повинні
працювати - розуміти перелічене.
Отримані знання є опорними для вивчення наступних тем.
У курсі хімії ІX класу знання про оксиди розглядаються на новому рівні, на основі
знань про електролітичну дисоціацію й окислювально-відновні процеси й т.п., тобто
знання учнів не тільки розширюються, але й поглиблюються, переглядаються на новому
рівні.
Одним з важливих завдань навчання й підготовки учнів до активного сприйняття
нового матеріалу є показ значення знань по хімії в практичному житті людини.
Наприклад, приступаючи до роботи з теми «Сульфатна кислота» в 10 класі, я так
визначаю її значення в житті людини:
«Не дуже часто доводиться нам мати справу безпосередньо із сульфатною кислотою,
може здатися, що вона не так вже й потрібна. А тим часом важко знайти інший продукт,
що був би так необхідний, як сульфатна кислота. Для чого потрібна сульфатна кислота?
Предметами першої необхідності для нас є хліб, овочі, крупа. Отримати їх в
достатній кількості можна при хорошому врожаї, а його забезпечує, насамперед, правильне
й своєчасне внесення добрив. На виготовлення штучних добрив витрачається більше
половини всієї сульфатної кислоти, отриманої на хімічних заводах.
Ми носимо одяг з бавовняних, лляних, вовняних тканин.
Для вирощування бавовнику потрібні добрива. Для того, щоб пофарбувати тканину,
необхідно її протравлювати, тобто пропитувати сірчанокислими солями алюмінію, заліза.
Для одержання шкіри потрібна спеціальна її обробка: звільнення від волосся,
дубління. Все це робиться за допомогою сульфатної кислоти і її солей.
У виробництві книг, чорнил використовується сульфатна кислота. Жоден мотор,
жодна машина не може працювати без мастильних матеріалів, а їхнє виробництво вимагає
сульфатної кислоти.
Фармацевтична промисловість не може обійтися без сульфатної кислоти.
Як бачите, велика кількість різних виробництв пов'язана із сульфатною кислотою».
Аналізуючи свою діяльність, я запитую себе, чи маю я результати?
Представляю результативність моєї роботи за останні роки:
У 2006 – 2008 роках – учні 8-9 класів являються призерами другого етапу
Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії.
Щорічно проводжу предметний тиждень з хімії у школі, де учні старших
класів випускають «Хімічний бюллетень», проводять усні журнали «Хімія навколо
нас», приймають участь у позакласних заходах.
Працюючи над цією проблемою, виступила з промовою на тему «Інтерактивні
технології навчання» на шкільній педагогічній раді.
У видавництві «Основа» у 2008 році була надрукована стаття «Розвиток
пізнавальної активності учнів з урахуванням їхніх психологічнних особливостей».
Наприкінці слід зауважити, що, як сказав Б. Гейтс: «Діти часто досягають
успіхів, якщо їх заохочують дорослі». І тема, над якою я працюю, має великі
перспективи для всебічного розвитку особистості учня.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1.
Державна національна програма «Освіта» (Україна. XXI
століття)//Освіта-1993.-№44-46
2. Закон
України про освіту//Освіта України. 1999.-23 червня.
3.
Конституція України-К.:Школа, 2003.-48с.
4.
Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа)//Інформ. збірник
МОН
України-2002.-№2
5. Національна
доктрина розвитку освіти України в XXI ст.//Освіта України.-2003.
6. Закон
України «Про мови»
7. Державна
національна програма «Освіта України. XXI століття». –К.:Райдуга, 1994
8. Коцепція
розвитку хімічної освіти в Україні
9.
Леонтьев А.Н Потребности, мотивы, сознание - XVIII Международный
психологический конгресс. Проблемы общей психологии. Тезисы сообщений,
Т.II,М.1996.с.25
10. Мотиваційні
основи навчальної діяльності школярів: збірник за ред.. Малихіної
О.В-Одеса,2008.230с
11. Подласый
И.П Педагогика. Учебник для вузов._СПб:Питер,2000.
12. Слесик
К.М Мотивація поведінки особистості учнів з ознаками лідерської обдарованості: збірник
за ред. Малихіної О.В. –Одеса,-2008.с.207-227
13. Хімія,
8-11 кл.: Програма для середньої загальноосвітньої школи. –К.: Петун.,2002.
14. Підмазін
С.І. Особистісно орієнтоване навчання // Шкільні інновації. -2004. -№1. –С. 19.
15. Пєхота
О.М Освітні технології: Навчальний посібник. – К.: А.С.К., 2001
Презентація (скачати)
Фрагменти уроків: №1 №2 №3 (дуже великий) |